Ledare Ekolådans veckobrev 11, 2011

Det är fantastiskt hur intresset för miljöfrågor vuxit på senare år. Vi är många som minns när ett sådant enga­gemang ansågs vara lite udda, något för ”radikala typer”. Nu är alla med på tåget. Såväl politiska organisationer som företag vill visa framfötterna när det gäller att ”rädda” miljön. Och de flesta människor längtar efter tydliga och helst enkla sätt att agera och leva så miljövänligt som möjligt. Många olika märkningar har kommit till för att hjälpa oss att välja miljö- och numera även klimatvänligt.

Att så många är engagerade och letar efter sätt att agera positivt är bra. Att politiska partier sätter miljö­frågorna högt på agendan är bra. Att miljön bli­vit en viktig faktor för företagen är också bra – förhoppningsvis handlar det också om att skapa reella positiva effekter.

”Greenwashing” är ett begrepp som idag används för att beskriva hur organi­sationer och företag använder sig av märkningar och annat för att lyfta fram sin miljöförträfflighet utan att den har någon förankring i verkligheten. Det är tyvärr ett utbrett fenomen som ibland är rent skrattretande, men inte sällan mycket skickligt utfört. Klart är dock att greenwashing är ett allvarligt problem eftersom det vilseleder konsumenter och undergräver förtroendet för reella miljösatsningar. Därför är det bra att det börjar dyka upp internetsajter där man hittar information om vem som bedriver greenwashing, www.greenwashing.net är en av dem.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>